Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Khamis, 30 Ogos 2012

H 51 Mencari Pertemuan Dengan Rasulullah Yang Mulia 12

Majlis ke duabelas

Kelahiran, menyusui, dan penjagaan Allah swt terhadapnya :

Beliau dilahirkan pada hari Isnin bulan Rabi’ul Awal, ada yang mengatakan pada dua haribulan, ada yang mengatakan lapan haribulan, sepuluh haribulan, dan ada yang mengatakan duabelas haribulan. Ibnu Katsir rahimahullah berkata: Dan pendapat yang shahih bahawa beliau lahir pada tahun gajah. Ibnu bin al-Mundzir guru imam al-Bukhari dan Khalifah bin Khayyath dan selain keduanya meriwayatkan ijma’ atas hal itu.

Para ahli sejarah berkata,’Tatkala Aminah mengandungnya, ia berkata, ‘Aku tidak merasakan berat baginya. Maka tatkala lahir, keluarlah bersamanya cahaya yang menerangi Timur dan Barat.

Ibnu al-Asakir rahimahullah dan Abu Nu’aim rahimahullah meriwayatkan dari Ibnu Abbas t, ia berkata, ‘Tatkala Nabi lahir, Abdul Muthalib melaksanakan akiqah untuknya dengan satu kambing dan memberinya nama Muhammad. Ada yang bertanya, ‘Wahai Abul Harits, apakah yang mendorongmu memberinya nama Muhammad dan engkau tidak memberinya nama seperti nama nenek moyangmu? Ia menjawab, ‘Aku ingin agar Allah memujinya di langit dan manusia memujinya di bumi.’

Kematian bapanya:
Bapanya wafat saat beliau saw masih dalam kandungan ibunya. Ada yang berpendapat: setelah kelahirannya beberapa bulan. Dan yang masyhur adalah pendapat yang pertama.

Menyusuinya:
Tsuwaibah jariah (budak wanita) Abu Lahab sempat menyusui beliau beberapa hari. Maka Abu Lahab memerdekakannya kerana sangat senang terhadap anak laki-laki ini. Kemudian beliau disusukan di perkampungan Bani Sa’ad, maka beliau disusui oleh Halimah as-Sa’diyah. Beliau tinggal di perkampungan Bani Sa’ad sekitar lima tahun. Dadanya telah dibelah di sana, lalu malaikat mengeluarkan jantungnya/hatinya, mencucinya dan mengeluarkan darinya bagian nafsu dan syaitan. Kemudian Allah swt mengisinya cahaya, hikmah, belas kasih dan kasih sayang. Kemudian mereka mengembalikannya ke tempatnya.

Setelah peristiwa itu, Halimah merasa khuatir atas keselamatannya, lalu ia mengembalikannya kepada ibunya dan menceritakan kepadanya peristiwa yang telah terjadi, maka hal itu tidak membuat ibunya merasa takut.

As-Suhaili rahimahullah berkata: Pensucian dan pembersihan ini terjadi dua kali. Pertama: di saat masih kecil agar hatinya dibersihkan dari gangguan syaitan. Yang kedua: saat Allah swt ingin mengangkatnya ke hadrat-Nya yang suci, agar solat bersama para malaikat di langit, maka beliau dibersihkan dalam dan luar, dan hatinya diisi hikmah dan iman.

Kematian ibunya:
Ketika Rasulullah saw mencapai usia enam tahun, ibunya membawanya safar ke Madinah untuk mengunjungi datuk dan bapa saudaranyanya Bani ‘Adi bin an-Najjar. Ibunya ditemani Ummu Aiman. Maka ibunya tinggal di sisi mereka selama satu bulan. Kemudian wafat di Abwa saat pulang menuju kota Makkah.
Dan tatkala Rasulullah saw melewati Abwa, saat pergi ke Mekah pada tahun penaklukan kota Mekah, beliau saw meminta izin kepada Rabb-nya untuk ziarah ke kubur ibunya maka diberi izin. Maka beliau menangis dan membuat menangis orang-orang ada di sekitarnya dan bersabda,

زُورُوا الْقُبُورَ، فَإِنَّها تُذَكِّرُ الموْتَ” [رواه مسلم].

Lakukanlah ziarah kubur, sesungguhnya ia mengingatkan kematian.”
(HR. Muslim).

Setelah ibunya wafat, Ummu Aiman mengasuhnya. Dia adalah budak bapanya yang beliau warisi dari bapanya, dan bapa saudaranya Abdul Muthalib mengasuhnya. Maka tatkala Rasulullah saw mencapai usia lapan tahun, bapa saudaranya wafat dan berwasiat kepada pamannya Abu Thalib. Lalu ia mengasuhnya dan menjaganya dengan sungguh-sungguh, membantunya, membelanya sampai Allah swt mengutusnya dengan pertolongan yang kuat dan pembelaan yang sempurna. Padahal ia masih di atas kesyirikannya hingga wafatnya, maka Allah swt meringankan siksanya kerana hal. Sebagaimana disebutkan dalam hadits shahih tentang hal itu.

Penjagaan Allah swt dari kekotoran jahiliyah:

Allah swt telah menjaga Nabi-Nya dan melindunginya sejak kecil, membersihkannya dari kekotoran jahiliyah. Sungguh Dia membuatnya benci terhadap berhala-berhala. Maka beliau tidak pernah menyembah berhala dan tidak pula mengagungkan berhala, tidak pernah meminum arak, dan tidak pernah ikut serta bersama para pemuda Quraisy dalam kefasikan mereka. Bahkan beliau bebas dari semua aib. Beliau diberikan semua budi pekerti yang indah dan perbuatan yang terpuji. Sehingga beliau tidak dikenal di antara kaumnya kecuali sebagai al-Amin, kerana mereka menyaksikan beliau dari kesuciannya, jujur pembicaraannya, dan mereka senang terhadap keputusannya dan menempatkan pendapatnya. Dan hal itu sangat nyata dalam cerita meletakkan hajar aswad di tempatnya semula. Dan sunguh mereka senang terhadap pendapat beliau. Di mana beliau meminta menggelar baju/selendang, kemudian meletakkan hajar aswad di tengahnya, dan menyuruh kepada setiap kabilah agar mengangkat dari semua sudut pakaian itu. Kemudian beliau mengambil hajar aswad itu dengan tangannya dan meletakkan di tempatnya semula. Maka tenanglah semua jiwa dengan keputusan itu dan padamlah api fitnah yang mengancam peperangan di antara kabilah.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan