Majlis ketiga
Petunjuk Nabi saw di bulan Ramadan (1)
Imam Ibnu al-Qayyim rahimahullah
berkata, “Petunjuk Nabi saw di dalam bulan Ramadan adalah petunjuk yang paling
sempurna, paling besar untuk mencapai tujuan, dan paling mudah terhadap jiwa.”
Kewajipan puasa di bulan Ramadan dimulai pada tahun kedua
hijriyah, maka saat Rasulullah saw wafat,
beliau telah berpuasa selama sembilan kali.
Ketika pertama kali diturunkan,
diwajibkan memilih di antara puasa dan memberi makan orang miskin setiap hari.
Kemudian dipindah dari pilihan itu kepada kewajipan puasa.
Dan diperbolehkan untuk memberi
makan hanya bagi orang tua renta, laki-laki dan perempuan, apabila keduanya
tidak mampu lagi berpuasa. Maka keduanya boleh berbuka dan memberi makan satu
orang miskin setiap hari.
Dan diberikan keringanan kepada
orang yang sakit dan musafir untuk berbuka dan mengqadak, dan diringankan
bagi yang hamil dan menyusui apabila khuatir terhadap dirinya juga seperti itu.
Jika keduanya khuatir terhadap kondisi anak, maka selain mengqadak mereka juga
harus memberi makan orang miskin setiap hari. Maka sesungguhnya berbukanya
bukan kerana khuatir sakit, berbukanya dalam kondisi sihat, maka ditambal
dengan memberi makan orang miskin, seperti berbukanya orang yang sihat di
permulaan Islam.
Memperbanyak berbagai
macam ibadah:
Di antara petunjuk Nabi saw di bulan
Ramadan adalah memperbanyak berbagai macam jenis ibadah. Jibril as melakukan
tadarus al Quran kepadanya di bulan Ramadan, apabila Jibril as menemuinya, ia
lebih pemurah dengan kebaikan daripada angin yang bertiup kencang. Beliau
adalah manusia yang paling pemurah, dan lebih pemurah lagi di saat bulan
Ramadan, memperbanyak
sedekah, berbuat baik, membaca al Quran, solat, zikir, dan iktikaf.
Beliau saw mengistimewakan bulan Ramadan
dengan ibadah yang tidak beliau lakukan di bulan lainnya, sehingga terkadang
beliau menyambung puasanya untuk menyempurnakan waktu-waktu malam dan siangnya
di atas ibadah.
Dan beliau saw melarang para
sahabatnya dari wishal (menyambung puasa), maka mereka berkata kepadanya,
‘Sesungguhnya melakukan wishal.’ Maka beliau saw menjawab, ‘Aku bukan seperti
kamu, sesungguhnya semalaman,’ dan dalam satu riwayat: ‘Sesungguhnya aku selalu
berada di sisi Rabb-ku, Dia memberi makan dan minum kepadaku.” (Muttafaqun
‘alaih).
Dan beliau melarang melakukan wishal
kerana sayang terhadap umat, dan mengizinkan padanya hingga waktu sahur.
Dan di dalam Shahih al-Bukhari, dari
Abu Sa’id al-Khudri ra, sesungguhnya ia mendengar Nabi saw bersabda:
لاَتُوَاصِلُوْا, فَأَيُّكُمْ أَرَادَ أَنْ يُوَاصِلَ
فَلْيُوَاصِلْ إِلَى السَّحَرِ
“Janganlah engkau menyambung puasa, maka barangsiapa di
antaramu yang ingin menyambung puasa, maka hendaklah ia menyambung hingga waktu
sahur.”
Maka inilah wishal (menyambung
puasa) yang paling adil dan paling mudah bagi orang yang puasa, dan ini pada
dasarnya sama seperti makan malam, namun ditunda. Maka bagi orang yang puasa
ada makan di siang dan malam hari. Maka jika ia makan di waktu sahur, bererti
ia telah memindahnya dari permulaan malam ke akhirnya.
Di antara petunjuk Nabi saw bahawa
tidak masuk dalam permulaan puasa kecuali dengan melihat yang nyata atau
persaksian seorang saksi. Sebagaimana beliau puasa dengan persaksian Abdullah
bin Umar ra. Pernah sekali beliau puasa dengan persaksian seorang arab badwi
(yang tidak pedesaan), dan beliau berpegang terhadap berita keduanya dan tidak
membebani keduanya dengan ucapan persaksian. Jika hal itu merupakan berita, bererti
cukuplah di bulan Ramadan dengan berita satu orang. Dan jika merupakan
persaksian, maka beliau saw tidak membebani saksi untuk mengucapkan persaksian.
Maka jika tidak boleh dilihat dan tidak ada saksi, beliau menyempurnakan jumlah
bulan Syaaban menjadi tiga puluh hari.
Dan apabila ada awan atau mendung
yang menghalangi dari melihat bulan, beliau menyempurnakan bilangan bulan Syaaban
menjadi tiga puluh hari, kemudian beliau puasa.
Beliau tidak pernah puasa di hari
yang mendung dan tidak pula memerintahkan dengannya. Bahkan beliau menyuruh
agar disempurnakan bilangan bulan Syaaban, apabila langit ditutupi awan. Beliau
melakukan hal itu, maka inilah ketetapannya, inilah perintahnya, dan hal ini
tidak ada kontradiksi dengan sabdanya saw:
فَإِنْ غُمَّ عَلَيْكُمْ فَاقْدُرُوْا لَهُ
“Jika awan menutupi pandanganmu, maka perkirakanlah
baginya.’
(muttafaqun ‘alaih).
Maka sesungguhnya memperkirakan
adalah hisab yang ditentukan, dan maksudnya adalah menyempurnakan bilangan
bulan bila langit berawan, seperti yang disabdakan beliau saw dalam hadits
shahih yang diriwayatkan oleh al-Bukhari:
فَأَكْمِلُوْا عِدَّةَ شَعْبَانَ
“Maka sempurnakan bilangan bulan Syaaban.”
Petunjuk beliau untuk
keluar dari bulan Ramadan:
Di antara petunjuknya saw adalah
menyuruh manusia puasa dengan persaksian seorang laki-laki muslim, dan
keluarnya mereka dari bulan Ramadan dengan persaksian dua orang.
Dan di antaranya petunjuknya saw
adalah apabila dua orang bersaksi melihat bulan setelah keluar waktu lebaran
bahawa beliau berbuka dan menyuruh mereka berbuka, dan solat besok harinya di
waktunya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan