Kita meyakini bahawa seorang muslim tidak menjadi kafir kecuali jika
keimanannya gugur kerana syirik atau hal-hal lain yang dapat menguggurkan
keimanan dan bahawa seorang muslim tidak menjadi kafir kerana melakukan dosa
besar selain syirik kecuali ia menghalalkannya dan bahawa para pelaku dosa
besar keputusannya tergantung kehendak Allah swt, jika
berkehendak Allah swt mengazabnya dan jika berkehendak
Allah swt mengampuninya.
Allah Subhaanahu Wata’ala berfirman,
إِنَّ
اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ
يَشَاءُ
“Sesungguhnya
Allah tidak akan mengampuni dosa syirik, dan Dia mengampuni segala dosa yang
selain dari (syirik) itu, bagi siapa yang dikehendakiNya.”
(Surah 48, An Nisa’ : ayat 116).
Orang-orang yang melakukan kemaksiatan
selain syirik keputusannya tergantung kehendak Allah swt, jika berkehendak
Allah swt mengazabnya dan jika berkehendak Allah swt mengampuninya. Namun
demikian mereka masih dalam koridor Islam. Ayat tadi tentunya berbicara tentang
ampunan yang tidak melalui taubat, kerana jika berbicara tentang ampunan yang
melalui taubat, tentunya tidak akan membezakan antara dosa syirik dengan
selainnya, sebab setiap dosa akan diampuni jika bertaubat.
Allah Subhaanahu Wata’ala berfirman yang bermaksud,
“Tetapi
Allah menjadikan kamu cinta kepada keimanan dan menjadikan iman itu indah dalam
hatimu serta menjadikan kamu benci kepada kekafiran, kefasikan dan
kedurhakaan.”
(Surah 49, Al Hujurat : ayat 7)
Ayat ini membezakan antara kekufuran
dan selainnya, iaitu kefasikan dan kemaksiatan (kedurhakaan).
Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam
bersabda,
سِبَابُ
الْمُسْلِمِ فُسُوْقٌ وَقِتَالُهُ كُفْرٌ.
“Mencela
muslim adalah kefasikan dan membunuhnya adalah kekufuran.”
(Muttafaq ‘Alaih).
Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam membezakan antara kefasikan dan kekufuran, dengan demikian diketahui
bahawa kemaksiatan itu berbeza-beza.
Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam
bersabda,
شَفَاعَتِيْ
لِأَهْلِ الْكَبَائِرِ مِنْ أُمَّتِيْ.
“Syafaatku
untuk para pelaku dosa besar dari umatku.”
(Diriwayatkan oleh At-Tirmidzi dan
Ibnu Hibban).
Syafaat beliau untuk mereka adalah
bukti bahawa mereka masih tetap dalam lingkup keimanan.
Ketika turun ayat yang bermaksud: “Orang-orang yang
beriman dan tidak mencampuradukkan iman mereka dengan kezaliman (syirik),
mereka itulah orang-orang yang mendapat keamanan dan mereka itu adalah orang-orang
yang mendapat petunjuk.”
(Surah 6, Al-An’am : ayat 82)
Hal ini terasa berat dalam hati para
sahabat Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam sehingga mereka bertanya, “Siapa di
antara kami yang tidak berbuat zalim?” Lalu turunlah ayat,
“Sesungguhnya
mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar kezaliman yang besar.”
(Surah 31, Luqman : ayat 13)
(Diriwayatkan oleh Al-Bukhari). Di
sini jelas dibezakan antara kezaliman dan syirik, beliau menjelaskan bahawa
tidak semua kezaliman bererti kesyirikan, akan tetapi kesyirikan itu merupakan
kezaliman yang paling besar.
Hukuman dibezakan tergantung
kemaksiatan yang dilakukan. Syariat yang suci telah menetapkan bahawa hukuman
mencuri adalah potong tangan, hukuman zina adalah dijild (didera) atau direjam
(dilempari batu hingga mati), hukuman mabuk adalah dicambuk, hukuman murtad
adalah dibunuh. Hal ini menunjukkan bahawa kemaksiatan itu berbeza-beza dan
tidak dianggap sedarjat.
Allah Subhaanahu Wata’ala berfirman,
الزَّانِيَةُ
وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ
“Perempuan
yang berzina dan lelaki yang berzina, maka deralah tiap-tiap seorang dari
keduanya seratus kali dera.”
(Surah 24, An Nur : ayat 2)
Dalam ayat lain disebutkan, “Lelaki yang mencuri
dan perempuan yang mencuri potonglah tangan keduanya (sebagai) pembalasan dari
apa yang mereka kerjakan dan sebagai siksaan dari Allah. Dan Allah Maha Perkasa
lagi Maha Bijaksana.”
(Surah 5, Al Maidah : ayat 38)
Dalam ayat lain disebutkan, “Dan orang-orang yang
menuduh wanita-wanita yang baik-baik (berbuat zina) dan mereka tidak mendatangkan
empat orang saksi, maka deralah mereka (yang menuduh itu) lapan puluh kali
dera, dan janganlah kamu terima kesaksian mereka buat selama-lamanya. Dan
mereka itulah orang-orang yang fasik.”
(Surah 24, An Nur : ayat 4)
Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam
bersabda,
مَنْ
بَدَّلَ دِيْنَهُ فَاقْتُلُوْهُ.
“Barangsiapa
yang mengganti agamanya (Islamnya) maka bunuhlah ia.”
(Diriwayatkan oleh Al-Bukhari).
Beliau juga bersabda,
لاَ
يَحِلُّ دَمُّ امْرِئٍ مُسْلِمٍ إِلاَّ بِإِحْدَى ثَلاَثٍ: اَلنَّفْسِ بِالنَّفْسِ
وَالثَّيِّبِ الزَّانِي وَالتَّارِكِ لِدِيْنِهِ الْمُفَارِقِ لِلْجَمَاعَةِ.
“Tidaklah
halal darah seorang muslim kecuali kerana salah satu dari tiga hal: Jiwa dengan
jiwa, orang tua yang berzina dan orang yang meninggalkan agamanya lagi
memisahkan diri dari jamaah.”
(Muttafaq ‘Alaih).
http://www.alsofwah.or.id/index.php?pilih=lihatkajian&parent_id=2342&parent_section=kj075&idjudul=1
Tiada ulasan:
Catat Ulasan