Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

V 167 : ASMAUL HUSNA ( 74. AL ZOHIR )

AL ZOHIR   ( الظاهر )   ALLAH Yaa Zohir Yang Maha Nyata menegaskan kepada kita DIA nyata, dapat dilihat dan sesungguhnya hadir. Kehadira...

Ahad, 12 Ogos 2012

G 12 TIGA BELAS Sifat Kemuliaan Salafus Soleh

Ahlus Sunnah wal Jamaah atau Salafush Sholih(generasi terbaik dari umat Islam) bukan hanya mengajarkan prinsip dalam berakidah saja, namun Ahlus Sunnah wal Jamaah juga bagaimanakah berakhlak yang mulia.

Itulah yang diajarkan oleh Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam dalam haditsnya,

إِنَّمَا بُعِثْتُ لأُتَمِّمَ صَالِحَ الأَخْلاَقِ

Sesungguhnya aku diutus untuk menyempurnakan baiknya akhlak.
(HR. Ahmad 2/381, shahih)

Dalam suatu hadits shahih, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam memanjatkan doa,

اللّهُمَّ اهْدِنِى لأَحْسَنِ الأَخْلاَقِ لاَ يَهْدِى لأَحْسَنِهَا إِلاَّ أَنْتَ

Allahummah-diinii li-ahsanil akhlaaqi, laa yahdi li-ahsaniha illa anta (Ya Allah, tunjukilah padaku akhlak yang baik. Tidak ada yang dapat menunjuki pada baiknya akhlak tersebut kecuali Engkau)
(HR. Muslim no. 771).

Maka sungguh sangat aneh jika ada yang mengklaim dirinya sebagai Ahlus Sunnah, namun jauh dari akhlak yang mulia. Jika ia menyatakan dirinya mengikuti para salaf (generasi terbaik umat ini), tentu saja ia tidak boleh mengambil sebahagian ajaran mereka saja. Akhlaknya harus bersesuaian dengan para salaf. Namun sayang seribu sayang, prinsip yang satu inilah yang jarang diperhatikan. Kadang yang menyatakan dirinya Ahlus Sunnah malah dikenal bengis, dikenal kasar, dikenal selalu bersikap keras. Sungguh klaim hanyalah sekadar klaim. Apa manfaatnya klaim jika tanpa bukti?

Di antara bukti pentingnya akhlak di sisi para salaf –Ahlus Sunnah wal Jamaah-, mereka menjadikan masalah akhlak sebagai ushul (pokok) akidah dan mereka memasukkannya dalam permasalahan akidah. Di antara ajaran akhlak tersebut adalah:

[Pertama: Selalu mengajak pada yang makruf dan melarang dari yang mungkar]

Ahlus Sunnah mengajak pada yang makruf (kebaikan) dan melarang dari kemungkaran. Mereka meyakini bahawa baiknya umat Islam adalah dengan tetap adanya ajaran amar makruf yang barokah ini. Perlu diketahui bahawa amar makruf merupakan bagian dari syariat Islam yang paling mulia. Amar makruf inilah yang merupakan sebab terjaganya jamaah kaum muslimin. Amar makruf adalah suatu yang wajib sesuai kemampuan dan dilihat dari maslahat dalam beramar makruf. Mengenai keutamaan amar makruf nahi mungkar, Allah Taala berfirman,

كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ

Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma’ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah.
(QS. Ali Imran: 110)

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam juga bersabda,

مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ الإِيمَانِ

Barangsiapa di antara kamu melihat kemungkaran hendaklah ia mencegah kemungkaran itu dengan tangannya. Jika tidak mampu, hendaklah mencegahnya dengan lisan. Jika tidak mampu juga, hendaklah ia mencegahnya dengan hatinya. Itulah selemah-lemah iman.
(HR. Muslim no. 49)

[Kedua: Mendahulukan sikap lemah lembut dalam berdakwah dan amar makruf nahi mungkar]

Ahlus Sunnah wal Jamaah berprinsip bahawa hendaknya lebih mendahulukan sikap lemah lembut ketika amar makruf nahi mungkar, hendaklah pula berdakwah dengan sikap hikmah dan memberi nasihat dengan cara yang baik. Allah Taala berfirman,

ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ

Serulah (manusia) kepada jalan Tuhan-mu dengan hikmah  dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik.”
(QS. An Nahl: 125)

[Ketiga: Sabar ketika berdakwah]

Ahlus Sunnah meyakini wajibnya bersabar dari kelakukan jahat manusia ketika beramar makruf nahi mungkar. Hal ini kerana mengamalkan firman Allah Taala,

وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ

Dan suruhlah (manusia) mengerjakan yang baik dan cegahlah (mereka) dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan (oleh Allah).
(QS. Luqman: 17)

[Keempat: Tidak ingin kaum muslimin berselisih]

Ahlus Sunnah ketika menegakkan amar makruf nahi mungkar, mereka punya satu prinsip yang selalu dipegang iaitu menjaga keutuhan jamaah kaum muslimin, menarik hati setiap orang, menyatukan kalimat (di atas kebenaran), juga menghilangkan perpecahan dan perselisihan.

[Kelima: Memberi nasihat kepada setiap muslim kerana agama adalah nasihat]

Ahlus Sunnah wal Jamaahpun punya prinsip untuk memberi nasihat kepada setiap muslim serta saling tolong menolong terhadap sesama dalam kebaikan dan takwa. Hal ini kerana Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

« الدِّينُ النَّصِيحَةُ » قُلْنَا لِمَنْ قَالَ « لِلَّهِ وَلِكِتَابِهِ وَلِرَسُولِهِ وَلأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ وَعَامَّتِهِمْ ».

Agama adalah nasihat. Kami berkata, “Kepada siapa?” Beliau menjawab, “Kepada Allah, kepada kitab-Nya, kepada Rasul-Nya dan kepada pemimpin kaum muslimin serta kaum muslimin secara umum.
(HR. Muslim no. 55)

[Keenam: Bersama pemerintah kaum muslimin dalam beragama]

Ahlus Sunnah wal Jamaah juga menjaga tegaknya syariat Islam dengan menegakkan solat Jumaat, solat Jamaah, menunaikan haji, berjihad dan berhari raya bersama pemimpin kaum muslimin baik yang taat pada Allah sawt dan yang fasik. Prinsip ini jauh berbeda dengan prinsip ahlu bidaah.

[Ketujuh: Bersegera melaksanakan shalat wajib dan khusyu di dalamnya]

Ahlus Sunnah punya prinsip untuk bersegera menunaikan solat wajib, mereka semangat menegakkan solat wajib tersebut di awal waktu bersama jamaah. Solat di awal waktu itu lebih utama daripada solat di akhir waktu kecuali untuk solat Isyak. Ahlus Sunnah pun memerintahkan untuk khusyuk dan thuma’ninah (bersikap tenang) dalam solat. Mereka mengamalkan firman Allah Taala,

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ (1) الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ (2)

Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman, (iaitu) orang-orang yang khusyuk dalam solatnya.
(QS. Al Mu’minun: 1-2)

[Kelapan: Semangat melaksanakan qiyamul lail]

Ahlus Sunnah wal Jamaah saling menyemangati (menasihati) untuk menegakkan qiyamul lail (solat malam) kerana amalan ini adalah di antara petunjuk Nabishallallahu ‘alaihi wa sallam. Solat inipun yang diperintahkan oleh Allah kepada Nabinya shallallahu ‘alaihi wa sallam dan beliau pun bersemangat untuk taat kepada Allah Taala. Dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha, ia menceritakan bahawa Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam biasa menunaikan solat malam. Sampai kakinyapun terlihat memerah (pecah-pecah). ‘Aisyah mengatakan, “Kenapa engkau melakukan seperti ini wahai Rasulullah, padahal Allah telah mengampuni dosa-dosamu yang lalu dan akan datang?”. Beliau lantas mengatakan,

أَفَلاَ أَكُونُ عَبْدًا شَكُورًا

“(Pantaskah aku meninggalkan tahajjudku?) Jika aku meninggalkannya, maka aku bukanlah hamba yang bersyukur.
(HR. Bukhari no. 4837)

[Kesembilan: Tegar menghadapi ujian]

Ahlus Sunnah wal Jamaah tetap teguh ketika mereka mendapatkan ujian, iaitu bersabar dalam menghadapi musibah. Merekapun bersyukur ketika mendapatkan kelapangan. Mereka redha dengan takdir yang terasa pahit. Mereka sentiasa mengingat firman Allah Taala,

إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ

Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas.”
(QS. Az Zumar: 10).

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

إِنَّ عِظَمَ الْجَزَاءِ مَعَ عِظَمِ الْبَلاَءِ وَإِنَّ اللَّهَ إِذَا أَحَبَّ قَوْمًا ابْتَلاَهُمْ فَمَنْ رَضِىَ فَلَهُ الرِّضَا وَمَنْ سَخِطَ فَلَهُ السَّخَطُ

Sesungguhnya ujian yang berat akan mendapatkan pahala (balasan) yang besar pula. Sesungguhnya Allah jika ia mencintai suatu kaum, pasti Allah akan menguji mereka. Barangsiapa yang redha, maka Allahpun redha padanya. Barangsiapa yang murka, maka Allahpun murka padanya.
(HR. Tirmidzi no. 2396, hasan shahih)

[Kesepuluh: Tidak mengharap-harap datangnya musibah]

Ahlus Sunnah tidaklah mengharap-harap datangnya musibah. Mereka pun tidak meminta pada Allah agar didatangkan musibah. Kerana mereka tidak tahu, apakah nantinya mereka termasuk orang-orang yang bersabar ataukah tidak. Akan tetapi, jika musibah tersebut datang, mereka akan bersabar. Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
لاَ تَتَمَنَّوْا لِقَاءَ الْعَدُوِّ ، وَسَلُوا اللَّهَ الْعَافِيَةَ ، فَإِذَا لَقِيتُمُوهُمْ فَاصْبِرُوا

Janganlah kalian mengharapkan bertemu dengan musuh tapi mintalah kepada Allah keselamatan. Dan bila kalian telah berjumpa dengan musuh bersabarlah. (HR. Bukhari no. 2966 dan Muslim no. 1742)

[Kesebelas: Tidak berputus asa dari pertolongan Allah swt ketika menghadapi cubaan]

Ahlus Sunnah wal Jamaah tidak berputus asa dari rahmat Allah swt ketika mereka mendapati cubaan. Kerana Allah Taala melarang seseorang untuk berputus asa. Akan tetapi pada saat tertimpa musibah, mereka terus berusaha untuk mencari jalan keluar dan pertolongan Allah swt yang pasti datang. Mereka tahu bahawa di sebalik kesulitan ada kemudahan yang begitu dekat. Mereka pun sentiasa introspeksi diri, merenungkan mengapa musibah tersebut boleh terjadi. Mereka senantiasa yakin bahawa berbagai musibah itu datang hanyalah kerana sebab kelakuan buruk dari tangan-tangan mereka (iaitu kerana maksiat yang mereka perbuat). Mereka tahu bahawa pertolongan boleh jadi tertunda (diakhirkan) kerana sebab maksiat yang dilakukan atau mungkin kerana ada kekurangan dalam mengikuti petunjuk Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam. Kerana Allah Taala berfirman,

وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ

“Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri.” 
(QS. Asy Syura: 30).

Ahlus Sunnah tidak bersandar pada sebab-sebab yang baru muncul, kejadian duniawi atau bersandar pada peristiwa-peristiwa alam ketika mendapat ujian dan menanti datangnya pertolongan. Mereka tidak begitu tersibukan dengan memikirkan sebab-sebab tadi. Mereka sudah memandang sebelumnya bahawa takwa kepada AllahTaala, memohon ampun (istighfar) dari segala macam dosa dan bersandar pada Allah swt serta bersyukur ketika lapang adalah sebab terpenting untuk keluar segera mendapatkan kelapangan dari kesempitan yang ada.

[Keduabelas: Tidak kufur nikmat]

Ahlus Sunnah wal Jamaah begitu khuatir dengan akibat dari kufur dan pengingkaran terhadap nikmat. Oleh kerana itu, Ahlus Sunnah adalah orang yang begitu semangat untuk bersyukur pada Allah swt. Mereka sentiasa bersyukur atas segala nikmat, yang kecil ataupun yang besar. Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

انْظُرُوا إِلَى مَنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ وَلاَ تَنْظُرُوا إِلَى مَنْ هُوَ فَوْقَكُمْ فَهُوَ أَجْدَرُ أَنْ لاَ تَزْدَرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ

Pandanglah orang yang berada di bawahmu (dalam masalah harta dan dunia) dan janganlah engkau pandang orang yang berada di atasmu. Dengan demikian, hal itu akan membuatmu tidak meremehkan nikmat Allah padamu.”
(HR. Muslim no. 2963)

[Ketigabelas: Selalu menghiasi diri dengan akhlak yang mulia]

Ahlus Sunnah selalu menghiasi diri dengan akhlak yang mulia dan baik. Nabishallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

أَكْمَلُ الْمُؤْمِنِينَ إِيمَانًا أَحْسَنُهُمْ خُلُقًا

Orang mukmin yang sempurna imannya adalah yang baik akhlaknya.
(HR. Tirmidzi no. 1162, Abu Daud no. 4682 dan Ad Darimi no. 2792, hasan shahih)

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam juga bersabda,

إِنَّ مِنْ أَحَبِّكُمْ إِلَىَّ وَأَقْرَبِكُمْ مِنِّى مَجْلِسًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَحَاسِنَكُمْ أَخْلاَقًا

Sesungguhnya di antara orang yang paling aku cintai dan yang tempat duduknya lebih dekat kepadaku pada hari kiamat ialah orang yang bagus akhlaknya.
(HR. Tirmidzi no. 2018, shahih)

إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَيُدْرِكُ بِحُسْنِ خُلُقِهِ دَرَجَةَ الصَّائِمِ الْقَائِمِ

Sesungguhnya seorang mukmin akan mendapatkan kedudukan ahli puasa dan solat dengan ahlak baiknya.
(HR. Abu Daud no. 4798, shahih)

مَا مِنْ شَىْءٍ يُوضَعُ فِى الْمِيزَانِ أَثْقَلُ مِنْ حُسْنِ الْخُلُقِ وَإِنَّ صَاحِبَ حُسْنِ الْخُلُقِ لَيَبْلُغُ بِهِ دَرَجَةَ صَاحِبِ الصَّوْمِ وَالصَّلاَةِ

Tidak ada yang lebih berat dalam timbangan daripada akhlak yang baik, dan sesungguhnya orang yang berakhlak baik akan mencapai darjat orang yang berpuasa dan solat.
(HR. Tirmidzi no. 2003, shahih)
Semoga yang singkat ini bermanfaat.

Referensi
Min Akhlaq Salafish Sholih, ‘Abdullah bin ‘Abdul Hamid Al Atsari, Dar Ibnu Khuzaimah.
Rujukan :

http://rumaysho.com/


Tiada ulasan:

Catat Ulasan